Undervisningsprogram
Talent Nord-programmet er bygget op om omkring en kick-off, 6 moduler af 2 dage per modul, et afslutningsseminar, og en alumnedag, hvor talenterne mødes på tværs af ledelsesniveauer og organisationer. Talenterne klædes undervejs på med nytænkende, praksisnære og handlingsorienterede metoder og tilgange til ledelsesudvikling ud fra de 6 ledelseskompetencer. For at skabe et dynamisk talentprogram, der er på forkant med udviklingen af fremtidens ledere, suppleres de 6 ledelseskompetencer med de mest centrale ledelseskompetencer, som forskning peger på bliver særligt væsentlige i fremtidens offentlige organisationer med afsæt i blandt andet Ledelseskommissionens anbefalinger.
Nedenfor kan du læse mere om formålet og indholdet i de enkelte aktiviteter i programmet.
Formålet er at give et overblik over talentprogrammet og at udforske den rejse,
talenterne sammen med deres nærmeste leder står overfor.
Deltagerne er de deltagende talenter, deres nærmeste ledere samt en repræsentant
fra styregruppen.
Konsulentteamet er Torsten Conrad, Kristian Dahl og Lene Tanggaard.
Varighed ½ dag
Indhold
På kick-off’en arbejder deltagerne med:
- Velkomst og rammesætning v. repræsentant på direktørniveau fra én af de deltagende
organisationer: Hvad er ambitionen med Talent Nord 2.0? - Introduktion til talent- og Leadership Pipeline-forståelsen bag programmet: Hvad er
talent? Hvordan opbygger man talentmiljøer? Hvordan gør talent og nærmeste leder
hinanden gode? Hvad er det centrale i den vertikale og horisontale transition? - Introduktion til Ledelseskommissionens anbefalinger v. Lotte Bøgh Andersen: Hvad
kalder ledelse i det offentlige på? Hvilke særlige opmærksomheder bør du have for øje
somleder i det offentlige? - Introduktion til temaerne og aktiviteterne i Talent Nord 2.0, herunder videoer af
tidligere talenter fra Talent Nord 1.0, der deler deres erfaringer og gode råd. - Forventningsafstemning mellemnærmeste leder og talent.
Udbytte
På kick-off’en får deltagerne:
- Taget hul på de indledende forventningsafstemninger mellem talent og nærmeste
leder. - Et billede af den forestående rejse gennem Talent Nord 2.0.
- Viden om og indsigt i talent- og Leadership Pipeline-forståelsen, som programmet
bygger på. - Tydeliggjort de forventninger og det ansvar, der ligger i rollen både som talent og som
nærmeste leder til et deltagende talent.
Formålet er at klæde nærmeste leder på til at understøtte talentets løbende udvikling.
Deltagerne de deltagende talenters nærmeste ledere.
Konsulentteamet Torsten Conrad og Kristian Dahl.
Varighed ½ dag.
Indhold
På workshoppen arbejder lederne med:
- Rollen som talentudvikler: Inspirerende viden, forskning samt redskaber til, hvordan
man skaber udvikling og effektive relationer til sit talent. - Arbejde med eget talent: Gennem workshoppen vil nærmeste ledere arbejde med,
hvordan de kan skabe træningsbaner og understøtte deres talent. Centrale spørgsmål
bliver her: ”Hvad skal jeg have fokus på i mit arbejde med talentet, i træningsbanerne
og i de løbende samtaler?”. - Introduktion til det gode samarbejde mellem talent og nærmeste leder, herunder
videoer af nærmeste ledere til talenter fra Talent Nord 1.0, der deler deres erfaringer og
gode råd. - Sparring og videndeling: Sparring og videndeling med de øvrige ledere til talenterne på
Talent Nord 2.0.
Udbytte
På netværket får lederne:
- Et dybdegående indblik i de enkelte aktiviteter, talenterne står over for - og afklaring på
deres rolle og ansvar i relation til aktiviteterne. - Konkrete redskaber til at understøtte sit talent hele vejen gennem talentprogrammet.
- Skabt relationer og netværk samt sparret med andre ledere af talenter fra de nordjyske
offentlige organisationer.
Formålet er at udfordre talenterne på deres evne til at udvikle og omsætte klare
strategiske mål for udvikling og drift, der meningsfuldt omsættes i samarbejde med
medarbejdere, borgere, brugere og samarbejdspartnere jf. ledelseskompetence nr. 1.
Deltagerne er de deltagende talenter.
Konsulentteamet er Kristian Dahl og Torsten Conrad på dag 1 samt Torsten
Conrad og Rasmus Thy Grøn på dag 2.
Varighed 2 dage afholdt med ca. 4 ugers mellemrum.
Indhold
På modulet arbejder talenterne med:
- Viden om og redskaber til at udvikle sit personlige lederskab og ledelsesidentitet med
afsæt i nyeste forskning om autentisk lederskab og visionsledelse jf. Ledelseskommissionens
anbefalinger. - Metoder til at arbejde effektbaseret med fokus på at skabe effekt for borgere/brugere
og samtidig skabe sammenhængskraft fra det politiske niveaus intentioner til de
fagprofessionelles praksis med afsæt i forskning om KBI og KPI, Public Service
Motivation og Purpose Driven Leadership. - Udvikling af sit personlige ledelsesgrundlag der tager afsæt i lederspejlet, der blev
gennemført mellemdag 1 og dag 2 i modulet.
Udbytte
På modulet får talenterne:
- Metoder til at lykkes med ledelseskompetencen ”Ledelse gennem kerneopgaven”.
- Udviklet sin selvindsigt og lederidentitet samt sit personlige ledelsesgrundlag gennem
arbejdet med sit personlige 360-graders lederspejl.
Formålet er at løfte ledernes evne til at skabe et helhedsorienteret syn på komplekse
problemstillinger, der overstiger kapaciteten hos den enkelte part, og hvor de involverede
parter er gensidigt afhængige af hinanden for at kunne levere tilfredsstillende løsninger til
borgerne jf. ledelseskompetence nr. 6.
Deltagerne er de deltagende talenter.
Konsulentteamet er Kristian Dahl, Torsten Conrad og ekspertoplæg ved Jens
Ulrich på dag 1 samt Torsten Conrad og Kristian Dahl på dag 2.
Varighed 2 dage afholdt sominternat/bootcamp.
Indhold
På bootcampen arbejder talenterne med:
- Viden om og redskaber til hvordan man leder samskabelsesprocesser indad i
organisationen og udadtil med borgere/brugere, andre sektorer og instanser, herunder
arbejde med samskabelsestypologien, den Nye Syntese for offentlig værdiskabelse,
distribueret ledelse og DEAs forskning om offentlig-privat samarbejde. - Fælles case fra en af de deltagende organisationer, som handler om en aktuel og reel
udfordring med samskabelse udadtil med borgere/brugere, erhvervsliv el.lign. Arbejdet
tager afsæt i prototyping, ledelse af agilitet og agile sprint-metoder. - Inspirationsoplæg v. relevant aktør (eks. borger, frivillig, virksomhed el.lign.) der
fortæller om eksempler på samskabelsesprocesser. Aktøren rekrutteres af LEAD og
afhænger af temaet for udfordringen, somtalenterne skal arbejde med.
Udbytte
På modulet får talenterne:
- Metoder til at lykkes med ledelseskompetencen ”Ledelse gennem netværk og
samskabelse” jf. Bilag A. - Styrket egne kompetencer til at lede samskabelsesprocesser samt forståelse for
koblingerne mellemsystemer, fagligheder, viden og kulturer. - Bidraget til løsningen af en fælles og aktuel samskabelsesudfordring i Nordjylland.
Formålet er at stille skarpt på lederens evne til at se potentialer i sig selv og andre
samt være i stand til at opbygge udviklingsmiljøer for sig selv og andre jf. ledelseskompetence
nr. 3.
Deltagerne er de deltagende talenter.
Konsulentteamet er Torsten Conrad og Rasmus Engelbrecht på dag 1 samt
Torsten Conrad og Kristian Dahl på dag 2.
Varighed 2 dage afholdt med ca. 4 ugers mellemrum.
Indhold
På modulet arbejder talenterne med:
- Viden om og redskaber til at opbygge stærke ledelseskæder i organisationen med
fokus på, hvordan man kan hjælpe sig selv og andre til at undgå, at karrieren kører af
sporet i transitionen fra én rolle til en anden jf. Leadership Pipeline, Ledelseskommissionens
anbefalinger og teorien om effektive ledergrupper. - Viden om og redskaber til udvikling af et growth-mindset hos sig selv som leder og de
underordnede ledere/medarbejdere, talentet har i mesterlære derhjemme. - Forskningsbaserede principper for udvikling af talentmiljøer, herunder metoder til at
spotte, udvikle og fastholde medarbejdere og ledere. - Udvikling af egen talentstrategi med kort- og langsigtede strategier og mål for 1) den
enkeltes kompetencer og potentialer, 2) organisationens samlede kompetencer og
potentialer samt 3) organisationens talent- og læringsmiljø.
Udbytte
På modulet får talenterne:
- Metoder til at lykkes med ledelseskompetencen ”Talentledelse” jf. Bilag A.
- Inspiration og konkrete redskaber til arbejdet med egen transition vertikalt eller
horisontalt. - Igangsat arbejdet med lokale talentmiljøer og kortlagt, hvilke 1-2 underordnede
ledere/medarbejdere talentet tager i mesterlære i programmet.
Formålet er at løfte ledernes evne til at tilpasse sin kommunikation afhængig af målet og målgruppen, når det gælder intern og ekstern kommunikation samt håndtering af
mediekontakt jf. ledelseskompetence nr. 4.
Deltagerne er de deltagende talenter.
Konsulentteamet er Torsten Conrad og Kristian Dahl på dag 1 samt Torsten
Conrad og Mikkel Matthew på dag 2.
Varighed 2 dage afholdt med ca. 4 ugers mellemrum.
Indhold
På modulet arbejder talenterne med:
- Viden om og redskaber til nye kommunikationsstrategier og -metoder, som engagerer
og mobiliserer borgere, brugere og medarbejdere på kommunikative platforme (eks.
sociale medier). - Viden om og redskaber til at oversætte strategiske og politiske beslutninger med fokus
på mening så det skaber aktive handlinger samt fokus på at skabe involverende
dialoger gennem 1:1-dialoger, teamdialoger og dialoger med eksterne samarbejdspartnere
og borgere. - Arbejde med udvikling af egen kommunikationspraksis på baggrund af feedback fra skyggepraktikken.
buddy mellemdag 1 og dag 2 i modulet. - Udvikling af egen kommunikationsstrategi internt og eksternt samt planlægning af
implementeringen af strategien, som involverer de 1-2 medarbejdere/ledere, talentet
har i mesterlære.
Udbytte
På modulet får talenterne:
- Metoder til at lykkes med ledelseskompetencen ”Ledelseskommunikation” jf. Bilag A.
- Udviklet sin personlige strategi for ekstern og intern kommunikation, der tager afsæt i
reel feedback fra skyggepraktikken. - Arbejdet systematisk med de 1-2 medarbejdere/ledere, talentet har i mesterlære.
Deltagerne er talentet og dets mentor
Indhold
- Drøftelser af den personlige udviklingsplan på 3 niveauer
- Individniveau
- Teamniveau
- Organisationsnivea
- Talentet evaluerer sig selv ud fra de konkrete spørgsmål, som parathedskriterierne i ledertalentprogrammet er opbygget efter.
- Talentet evalueres af mentoren ud fra de konkrete spørgsmål, som parathedskriterierne i ledertalentprogrammet er opbygget efter.
- Drøftelse af mentors indsats for at fremme talentets udvikling.
Udbytte
Talentet og dets mentor får et billede af talentets parathedsniveau halvvejs i programmet, hvilket giver mulighed for at drøfte de specifikke udviklingsområder, talentet med fordel kan fokusere på fremadrettet
Formålet er at zoome ind på ledernes evne til at bryde normer samt skabe og
understøtte en organisationskultur, der er præget af nysgerrighed, risikovillighed og agilitet
jf. ledelseskompetence nr. 2 .
Deltagerne er de deltagende talenter.
Konsulentteamet er Torsten Conrad og Jacob Brix på dag 1 samt Torsten Conrad
og Kristian Dahl på dag 2.
Varighed 2 dage afholdt med ca. 4 ugers mellemrum.
Indhold
På modulet arbejder talenterne med:
- Viden om og redskaber til hvordan man kan arbejde systematisk med at lede
opfindsomhed, kreativitet og innovation på alle niveauer, herunder Innovation Pipeline,
OKI-modellen og særlige opmærksomhedspunkter i arbejdet med innovation i det
offentlige, digitalisering og ledelse af bæredygtighed. - Viden om og redskaber til nye måder at bringe ny viden og data i spil i udviklingen af
eks. nye metoder eller processer, herunder introduktion til forskning om datainformeret
ledelse, designtænkning, borger-/brugerrejser og værdiskabelse for bor-gerne. - Case-arbejde om en aktuel udfordring fra eget område, der fordrer at man arbejder på
nye måder. I case-arbejdet involveres de 1-2 medarbejdere/ledere, talentet har i
mesterlære.
Udbytte
På modulet får talenterne:
- Metoder til at lykkes med ledelseskompetencen ”Innovationsledelse” jf. Bilag A.
- Løftet sine kompetencer til at arbejde strategisk med innovation samt bidraget til
løsningen af en aktuel innovationsudfordring i organisationen. - Arbejdet systematisk med involvering af de 1-2 medarbejdere/ledere, talentet har i
mesterlære.
Formålet er at udvikle ledernes evne til at organisere og igangsætte nye
samarbejdsformer med andre ressourcer end tidligere. Det stiller nye krav til lederens
kompetencer til at balancere mellem idéudvikling og læring – og reel handling/testning i
praksis jf. ledelseskompetence nr. 5 i Bilag A.
Deltagerne er de deltagende talenter.
Konsulentteamet er Rasmus Engelbrecht og Torsten Conrad på dag 1 samt
Torsten Conrad og Kristian Dahl på dag 2.
Varighed 2 dage afholdt med ca. 4 ugers mellemrum.
Indhold
På modulet arbejder talenterne gennemgamification med:
- Træning af og feedback på sine kompetencer til at balancere 1) resultatskabelse
gennem mål og resultatstyring samt 2) strategiimplementering og ledelse af
forandringer på tværs af afdelinger, fagligheder og forvaltninger gennem den
praksisorienterede og digitale lærings- og ledelsessimulator ”Game of Changes”. - Aktiv deltagelse og involvering gennem case-arbejde hvor talenterne designer en
implementerings- og forandringsproces ud fra en reel udfordring i egen organisation. - Viden om og redskaber til at lede løsningen af udfordringer på tværs af afdelinger,
fagligheder og forvaltninger, herunder træning i tværgående ledelse, DAC (Direction,
Alignment & Comitment) og relationel koordinering. - Viden om og redskaber til at lede samarbejder og forandringer, håndtere modstand heri
og sikre implementeringen af nye tiltag med fokus på typiske faldgruber.
Udbytte
På modulet får talenterne:
- Metoder til at lykkes med ledelseskompetencen ”Ledelse gennem implementering og
resultatskabelse” jf. Bilag A. - Styrket sin individuelle ledelsespraksis gennemreal time feedback.
- Skabt et fælles sprog og rammeværk for at arbejde med samarbejder og forandringer i
egen hverdag.
Deltagerne er talentet og dets mentor
Indhold
- Drøftelser af den personlige udviklingsplan på 3 niveauer:
- Individniveau
- Teamniveau
- Organisationsniveau
- Talentet evaluerer sig selv ud fra de konkrete spørgsmål, som parathedskriterierne i ledertalentprogrammet er opbygget efter
- Talentet evalueres af mentoren ud fra de konkrete spørgsmål, som parathedskriterierne i ledertalentprogrammet er opbygget efter
- Drøftelse af mentors indsats for at fremme talentets udvikling
Udbytte
Talentet og dets mentor får et billede af talentets parathedsniveau ved programmets afslutning, hvilket giver mulighed for at vurdere, hvorvidt talentet er klar til at løfte sin praksis til næste niveau.
Formålet er at markere den formelle afslutning på Talent Nord 2.0 ved at skabe en workshop, hvor der produceres: 1) Indsigt i nyeste tendenser i det kommunale landskab i
Nordjylland, 2) deles læring og erfaringer opnået gennem programmet og 3) arbejdes med talenternes og nærmeste lederes fortsatte arbejde med talentmiljøer i organisationen.
Deltagerne er de deltagende talenter, deres nærmeste ledere, interne konsulenter fra nordjyske offentlige organisationer , en repræsentant fra styregruppen, Johannes Andersen
samt borgmester i Nordjylland/repræsentant fra kommunaldirektørkredsen.
Konsulentteamet er Torsten Conrad og Kristian Dahl.
Varighed ½ dag
Indhold
På afslutningsseminaret arbejder deltagerne med:
- Velkomst og rammesætning v. repræsentant fra styregruppen: Hvad skal der ske efter Talent Nord 2.0?
- Lærings- og erfaringsudveksling: Vi deler viden og læring fra holdet, som vi løfter hjem i egen organisation, herunder produktion af videoer, podcasts, interviews til lokale fagblade,
- sociale medier m.m.
- Inspiration til og arbejde med det fortsatte arbejde med talentmiljøer i egen organisation: Hvordan kan vi fastholde udviklingen af lokale talentmiljøer?
- Talent, nærmeste leder og intern konsulent udarbejder en prototype for, hvordan man vil videreudvikle de lokale talentmiljøer i organisationen indtil alumnedagen.
- Tildeling af diplomer for talenternes deltagelse på Talent Nord 2.0.
Udbytte
På afslutningsseminaret får deltagerne:
- En plan for hvordan de vil arbejde videre med talentudvikling og opbygningen af talentmiljøer i egen organisation.
- Delt læring og erfaring fra programmet samt produceret materiale, der kan løftes hjem og inspirere potentielle fremtidige deltagere samt bredt i egen organisation.
- Indsigt i fremtidige udviklingstendenser i det kommunale landskab i Nordjylland fra førende prak
Undervisere
Områdedirektør og Partner i LEAD.
MA in Leadership & MA in Theol.
tc@lead.eu
+45 27502918
Rolle i Talent Nord 2.0: Gennemgående underviser.
- Partner i LEAD (2017 - )
- Chefkonsulent i LEAD (2015 - 2017)
- Ekstern Lektor AAU (2014- )
- Ekstern Lektor VIA (2016 - )
- Leder af Dansk ImplementeringsNetværk for Forskere (DIN-F)
- ”Visiting Scholar” og underviser, University of California, San Diego (UCSD (2013-2014)
- Ph.d.-stipendiat, Aalborg Universitet (2011-2014)
OM TORSTEN CONRAD
Torsten har dyb erfaring med rollen som gennemgående konsulent i ledelses- og talentudviklingsforløb i det offentlige. Samtidig har Torsten i kraft af sine mere end 20 års erfaring som leder praktisk erfaring med lederrollen - og de særlige opmærksomheder i transitionen fra én rolle til en anden. De seneste 10 år har Torsten arbejdet som konsulent, hvor han har undervist ledere i arbejdet strategisk talentudvikling, implementering, ledelseskommunikation, stresshåndtering, det personlige lederskab, ledelse af frivillige, supervision, mentoring, coaching m.m.
Torsten er leder af Dansk ImplementeringsNetværk for Forskere (DIN-F) og har ligeledes en stærk tilknytning til de danske universiteter, hvor han som forsker har undervist i mere end 20 år.
OPGAVERELEVANT ERFARING
- Talent Nord 2.0 (2020-)
Torsten er gennemgående konsulent og underviser på det igangværende Talent Nord-program på tværs af de nordjyske kommuner. - Talent Nord 1.0 (2016-2020)
Torsten er gennemgående konsulent for ledere og mentorer og underviser på flere moduler i det igangværende Talent Nord-program på tværs af de nordjyske kommuner. - Hjørring LederTalent (2019-2021)
Torsten er den gennemgående konsulent og underviser på alle moduler og bootcamps, samlinger for mentorer og ledergrupper i Hjørring Kommunes talentprogram. - Lederudviklingsforløb på Københavns Universitet (2015-2020)
Torsten har med meget gode evalueringer udviklet og gennemført tværgående ledelsesudviklingsprojekter. Torsten har været den gennemgående konsulent på alle ”Leading Research”-kurser for på Københavns Universitet i perioden 2015-2020 og har haft mere end 300 forskningsgruppeledere igennem.
UDVALGTE PUBLIKATIONER
- Conrad, T & Nielsen, K.M. (2019), Formålsdrevet ledelse, Dafolo.
- Conrad, T., Schnoor, M. & Pedersen, L.S., (In:press) Implementeringsledelse I: Leadership Pipeline 2.0.
- Conrad, T & Schnoor, M. (2017), ”Ledelsens rolle i implementeringsprocesser”, Dansk HR.
Stifter, Forretningsdirektør
Cand.psych.
kd@lead.eu
+45 28742220
Rolle i Talent Nord 2.0: Gennemgående underviser.
- Stifter og forretningsdirektør, LEAD (2013- )
- Studielektor i erhvervspsykologi, ledelses- og organisationsudvikling, Department of Communication and Psychology, Aalborg Universitet (2010-2014)
- Selvstændig erhvervspsykolog (2006-2015)
- Erhvervspsykolog, Attractor (2003-2006)
OM KRISTIAN DAHL
Kristian er en af landets førende erhvervspsykologer og arbejder med strategisk ledelsestalentudvikling i en lang række offentlige organisationer, fx Talent Nord 1.0, Viborg Kommune og Hjørring Kommune. Som forsker er Kristian kendt for sammen med Thor Molly-Søholm at have udviklet teorien om Leadership Pipeline i den offentlige sektor. I sin forskning har Kristian endvidere fokus på, hvordan organisationer kan skabe den bedst mulige udvikling af talenter og ledere. Kristian har desuden forsket i Leadership Derailment og skrevet artikler om, hvad der typisk går galt i transitioner, og hvorledes dette kan forebygges. Herudover arbejder Kristian i teori og praksis under overskriften Den Ny Syntese med, hvorledes faldende ressourcer, komplekse samfundsmæssige udfordringer og nye forventninger fra borgere kan tackles af offentlige ledere. Kristian arbejder her sammen med en international forskergruppe.
OPGAVERELEVANT ERFARING
- Talent Nord 2.0 (2020-)
Kristian er gennemgående konsulent og underviser på det igangværende Talent Nord-program på tværs af de nordjyske kommuner. - Talent Nord 1.0 (2016-2019) Kristian er gennemgående konsulent og underviser på det igangværende Talent Nord-program på tværs af de nordjyske kommuner.
- Ledelses- og talentudvikling for nogle af Danmarks væsentligste offentlige aktører: Finansministeriet, Moderniseringsstyrelsen samt KL og over 30 kommuner (2014–pågår) Omfattende
arbejde i krydsfeltet mellem strategiudvikling, implementering og ledelsesudvikling med udgangspunkt i Den Nye Syntese for offentlig værdiskabelse og Leadership Pipeline for bl.a. KL, Moderniseringsstyrelsen, Finansministeriet og en lang række kommuner.
UDVALGTE PUBLIKATIONER
- Bourgon, J. & Dahl, K. (2017), ”Den Ny Syntese for offentlig forvaltning”, Dansk Psykologisk Forlag
- Dahl, K. & Molly-Søholm, T. (2012), ”Leadership Pipeline i den offentlige sektor”, Dansk Psykologisk Forlag
- Dahl, K. & Juhl, A. (2010), ”Den professionelle proceskonsulent”, Hans Reitzels Forlag
- Molly-Søholm, Storch, Juhl, Dahl og Molly (2006), ”Ledelsesbaseret coaching”, Børsen
- Molly-Søholm & Storch (RED), (2005), ”Teambaserede organisationer i praksis”, Dansk Psykologisk Forlag
Forsker i innovation og kreativitet
Cand.psych. og Ph.d.
lenet@hum.aau.dk
+45 40781200
Rolle i Talent Nord 2.0: Ekspertoplægsholder på Kick Off
- Medlem af Rådet for Faglighed i de Gymnasiale Uddannelser samt formand for Rådgivningsgruppen om Fælles Mål, Undervisningsministeriet (2017- )
- Vinder af højskolepædagogisk pris (2007)
- Vinder af Gyldendal Uddannelse formidlingspris sammen med Svend Brinkmann (2015)
- Vinder af Nordjysk Universitetsfonds innovationspris (2012)
- Årets forfatter, Aalborg Universitet (2009)
OM LENE TANGGAARD
Lene er Rektor for Designskolen i Kolding. Derudover er hun professor i pædagogisk psykologi ved Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet, hvor hun forsker i kreativitet og læring og talentudvikling. Hun har udgivet over 300 bøger og forsknings-artikler om kreativitet og er forfatter til en lang række artikler i danske og internationale tidsskrifter. Lene rådgiver organisationer og holder foredrag både nationalt og internationalt om kreativitet, innovation og læring. Samtidig er Lene bl.a. medlem af erhvervsforskerudvalget, Forsknings- og innovationsstyrelsen samt medlem af Drifts-bestyrelsen i Nordjyske Medier, Fondsbestyrelen for Roskilde Festivallen, Fondsbe-styrelsen for Ungdomsøen samt Hovedbestyrelsesmedlem i Jysk Børneforsorg.
OPGAVERELEVANT ERFARING
- Lene har omfattende forskning i udvikling af innovation og talent i førende organisationer, herunder:
- Talent Nord 2.0 (2020-)
Lene underviser på det igangværende igangværende Talent Nord-program på tværs af de nordjyske kommuner. - Talent Nord 1.0 (2016-2020)
Lene har undervist på det tidligere Talent Nord-program som ekspert på innovation og talentudvikling. - Grundfos (2015-2017)
Gennemførsel af forsknings- og interventionsprojekt om innovation og talentudvikling. - Aalborg Universitet (2016-2019)
Viceinstitutleder med resort-ansvar for forskning og talentudvikling, Institut for Kommunikation og psykologi med 250 ansatte. - Finanssektorens uddannelsescenter (2017-2018)
Gennemførsel af forskningsprojekt om talentudvikling.
UDVALGTE PUBLIKATIONER
- Tanggaard, L. & Juelsbo, T. (2015), ”Lær! Effektiv talentudvikling og innovation”, Gyldendal Business
- Tanggaard, L. & Stadil, C. (2015, 2. udgave), ”I bad med Picasso: sådan bliver du mere kreativ”, København: Gyldendal
- Tanggaard, L. (2014), ”Opfindsomhed”, København: Gyldendal
Partner
Cand.mag., Officersuddannelse i Beredskabsstyrelsen
rel@lead.eu
+45 25550954
Rolle i Talent Nord 2.0: Underviser på modul 3 ”Talentledelse” og modul 6 ”Ledelse gennem implementering og resultatskabelse”.
- Partner i LEAD (2017 - )
- Chefkonsulent i LEAD (2014-2017)
- Leder af HR udvikling på Aarhus Universitetshospital (2012-2014)
- Virksomhedsrådgiver og læringsarkitekt hos Comentor (2009-2012)
- HR-konsulent hos Johnson Controls (2008-2009)
- Selvstændig konsulentvirksomhed og undervisning (2006-2009)
- Uddannelsesleder og officer i Beredskabsstyrelsen (1996-2006)
OM RASMUS ENGELBRECHT
Rasmus har 20 års erhvervserfaring med ledelse. Dels som leder af HR Udvikling på Aarhus Universitetshospital, hvor han som kontorchef havde daglig ledelse af 20 medarbejdere og tre teamledere i en meget stor regional enhed. Og dels som officer og uddannelsesleder i Beredskabsstyrelsen, hvor Rasmus var leder af ledere med egen ledergruppe og 6 ledere af medarbejdere i reference hos en statslig myndighed.
Som leder, rådgiver og konsulent har Rasmus arbejdet med organisationsudvikling og talentudvikling på det fusionerede Universitetshospital og som rådgiver og chefkonsulent for store offentlige organisationer. Rasmus har tilrettelagt og gennemført en lang række lederudviklingsforløb og talentprogrammer - både nationalt og internationalt. Han har en dyb teoretisk indsigt og viden om nyeste forskning inden for ledelsesteori, herunder Leadership Pipeline, tværgående ledelse, forandringsledelse m.m. Rasmus er en blændende facilitator og underviser med stor erfaring i gennemførsel af ledelsessimuleringer og har stor erfaring med at trække på egen ledererfaring samt arbejde ind i lokale kulturer med fokus på opbygning af læringskapacitet.
OPGAVERELEVANT ERFARING
- Talent Nord 2.0 (2020-)
Rasmus er underviser på det igangværende Talent Nord-program på tværs af de nordjyske kommuner. - Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (2023 -)
Gennemgående konsulent og underviser på et lederudviklingsforløb i fire spor for 6 nye kontorchefer i KFST - Skatteforvaltningen (2023 - )
Gennemgående underviser og projektansvarlig i afdækning af ledelsesbehov, udvikling og gennemførsel af koncernfælles forløb for erfarne ledere i Skatteministeriets koncern. Forløbet går på tværs af ni styrelser i Skatteforvaltningen, Skatteankestyrelsen og Spillemyndigheden - Talent Nord 1.0 (2016-2019)
Rasmus var underviser på det tidligere Talent Nord 1.0-program på tværs af de nordjyske kommuner.
UDVALGTE PUBLIKATIONER
- Engelbrecht, R., Kjeldsen, S.W., & Nielsen, K.M. (2017). ”Drop den årlige udviklingssamtale” Dansk HR – Ledelse i Udvikling
- Engelbrecht, R., Molly-Søholm, T., Dahl, K., Elmholdt, E. & Grøn, R.T. (2015), ”Effektiv ledergruppe. Ja tak – Men hvordan?”, Offentlig ledelse
Partner
Cand.psych. og erhvervs-Ph.d. stipendiat
rtg@lead.eu
+45 20 21 94 25
Rolle i Talent Nord 2.0: Underviser på modul 2 ”Talentledelse” dag 1.
- Erhvervs-Ph.d. stipendiat ved Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse (2019- )
- Partner i LEAD (2019- )
- Chefkonsulent i LEAD (2016-2019)
- Underviser på masteruddannelsen Ledelses- og organisationspsykologi på Aalborg Universitet (2015- )
- Ledelseskonsulent i LEAD (2014-2016)
- Selvstændig organisationskonsulent (2013-2014)
- Coach ved Center for Coaching (2012-2013)
OM RASMUS THY GRØN
Rasmus er en af LEADs eksperter på Leadership Pipeline-baseret og ledergruppeudvikling og arbejder til dagligt med undervisning, foredrag og konsultering af offentlige organisationer. Rasmus har de seneste år arbejdet indgående med Leadership Pipeline bl.a. i forbindelse med ledelses- og talentudviklingsprogrammer, og er en af hovedforfatterne til den nye bog ”Den Offentlige Leadership Pipeline 2 – ledelseskraft til en ny tid”. Derudover har Rasmus arbejdet massivt med udvikling af effektive ledergrupper i både staten og kommuner og var endvidere en del af et større forskningsprojekt om effektive ledergrupper ved AAU. Endelig er Rasmus erhvervs-ph.d. ved Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse, der ledes af professor Lotte Bøgh Andersen, hvor han forsker i offentlig ledelse.
OPGAVERELEVANT ERFARING
- Thisted kommune, Smag for ledelse (2017-2019)
Rasmus var gennemgående konsulent i talentprogrammet for ledere af medarbejder og ledere af leder-talenter, hvor omdrejningspunktet var styrkelse af det personlige lederskab og transitionen mod en ny rolle i ledelseskæden. - Kalundborg Kommune, Ledelsesudvikling for alle ledere (2018-2020)
Rasmus er den gennemgående konsulent på udviklingsforløbet for alle ledere i Kalundborg Kommune. Rasmus står for design og gennemførsel af udviklingsforløbet, hvor en af de centrale byggeklodserne for udviklingsforløbet er Ledelseskommissionens anbefalinger. - Viborg Kommune, Ledelse i sammenhæng (2019-2020)
Rasmus er den gennemgående konsulent på udviklingsforløbet for alle ledere i Viborg Kommune, hvor Ledelseskommissionens anbefalinger både fylder på fællessamlinger og i de enkelte lederes arbejde. - Ledergruppeudvikling i den offentlige sektor (2014-2019)
Rasmus har gennemført adskille ledergruppeudviklingsforløb i både kommuner, stat og region. Eksempelvis ledergruppeforløb i Rebild Kommune, Frederiksberg Kommune, Holbæk Kommune, Aalborg Kommune m.fl. Endelig har Rasmus undervist i effektive ledergrupper på KIOL i 2018 og 2019.
UDVALGTE PUBLIKATIONER
- Grøn, R.T. (2017), “Strategisk ledelsesudvikling – onboarding, talentudvikling & generel kompetenceudvikling”, Uddannelse & Udvikling, Dansk HR, August
- Grøn, R.T. & Elmholdt, C. (2017) Ledelse af ledergrupper – en særlig ledelsesdisciplin, HR-guide, Dansk HR, februar
- Grøn, R.T., Elmholdt, C. & Bang, H. (2016) Effektive ledergrupper – hvorfor, hvad og hvordan?, Erhvervspsykologi nr. 3, september
Ekspert i samskabelse
Stifter, ledelseskonsulent og ph.d.
info@ulrich-consulting.dk
Rolle i Talent Nord 2.0: Ekspertoplægsholder på modul 5 ”Ledelse gennem netværk og samskabelse” dag 1.
- Selvstændig konsulent, Ulrich Consulting (2020- )
-Faglig leder af den strategiske indsats ”Samskabelse” i Ledelse og Vækst, VIA University College (2019) - Lektor og ledelseskonsulent, VIA University College (2016-2018)
- Chefkonsulent, LEAD - enter next level (2016)
- Forskningsleder af ”Organisering og ledelse af fremtidens velfærd”, VIA University College (2013-2015)
- Lektor, UC Syddanmark (2009-2010)
- Adjunkt, UC Syddanmark (2005-2009)
- Adjunkt, Aalborg Universitet (2003-2005)
OM JENS ULRICH
Jens Ulrich arbejder som konsulent, projektleder, forsker og underviser. Han specialist i samskabelse (co-creation) og Ny velfærd og arbejder her blandt andet med at udvikle strategier og politikker for samskabelse, udvikle ledere og medarbejderes kompetencer inden for samskabelsesfeltet, udvikle samskabelseskulturer og i det hele taget inspirere forskellige typer af organisationer til at være mere samskabende. Jens har skrevet artikler, bidrag til antologier og bøger om samskabelse, borgerinddragelse og demokrati. Han er en eftertragtet foredragsholder og rådgiver for offentlige og private organisationer i Danmark og andre nordiske lande.
OPGAVERELEVANT ERFARING
- Hjørring Kommune (2018-2019)
Jens Ulrich har været underviser og sparringspartner for VIAs leverancer til Hjørring Kommune, By, Kultur og Erhvervs kompetenceudviklingsforløb for medarbejdere og ledere. Forløbet havde til formål at understøtte en organisationsudvikling i By, Kultur og Erhverv, som skulle gøre afdeling i stand til at indtænke samskabelse som et centralt element i de projekter og de tiltag, som afdelingens medarbejder arbejder med - Norddjurs Kommune (2019)
”Samskabelse i Norddjurs Kommune” var et kultur- og kompetenceudviklingsprojekt, der havde til formål at gøre medarbejdere og ledere i Digitalisering og Borgerservice mere samskabende i deres mindset og i deres daglige arbejde. - Fylkes- og folkebiblioteker i Norge (2018-2020)
”Biblioteket som Samskaper” er et udviklingsprojekt for ledere af norske biblioteker. I projektet deltager repræsentanter fra 4 fylkeskommuner og 9 kommuner, som er geografisk spredt over hele Norge. Projektet har til formål at understøtte deltagerne i at gentænke deres bibliotekers fremtidige rolle i lokalsamfundet og gennemføre projekter, der ved hjælp af en samskabende tilgang kan være med til at understøtte realiseringen af disse nye ideer.
UDVALGTE PUBLIKATIONER
- Ulrich, J. (2019). ”Inddragelse eller involvering? Når kunst indgår i udviklingen af landdistrikter”. I Noer & Kristensen (red.) - Grasslands - borgerinvolverende kunst på Fursundegnen, Skive: Forlaget Wunderbuch
- Kjeldsen, L. & Ulrich, J. (2018). ”Forskningsrapport: Samskabelsesparathed i Ring-købing-Skjern Kommune”, 2018, CLOU Skriftserie; Vol. 2018, Nr. 3, VIA
- Ulrich, J., Nielsen, K.M. & Bartram, J. (2018), ”Ledelse af samskabelse er en ny ledelsesdisciplin”, Mediehuset DenOffentlige
- Kjeldsen, L. & Ulrich, J. (2017), ”Når samskabelse møder den kommunale praksis”, UCViden